2007-11-24

Vem nappar på en floskel?

Jag bläddrade nyss lite förstrött i Ny Teknik Jobb och fängslades av det dolda budskapet bakom alla rekryteringsfloskler.

Autentiskt citat nr 1:
Vågar du ifrågasätta och tänka nytt? Brinner du för att få utveckla produktionsorganisationer? Då väntar ett av Sveriges mest utmanade chefsjobb på dig!

Min översättning:
Vågar du ta bort fruktkorgen och den dyra latte-automaten samt bannlysa alla raster? Kan du genomdriva åtstramnings- eller avvecklingsbeslut på område efter område, utan att bry dig om att du blir hatad av både anställda och facket? Om du är en psykopatisk ångvält med hjälpligt fungerande social impulskontroll behöver vi dig för att verkställa de ledningsbeslut vi själva inte vågar genomföra.


Autentiskt citat nr 2:
Skarptänkare? Välkommen.
Tänker du skarpt? Bra. Har du tålamod och är noggrann och resultatinriktad? Perfekt. Just nu söker vi skarptänkare och omtänkare. Nya medarbetare som gillar att tänka och att tänka om och som känner omtanke för sin omgivning. Och för miljön. Det gör vi. Här finns möjligheterna. Du kommer att göra något du verkligen gillar. Det ger kraft till både dig och oss. Du utvecklas och vi också. Vi tror att du kommer att hitta passionen hos oss. Om vi hittar dig.

Min översättning:
Jag är en fyndig ingenjör som ska skriva en annonstext. Jag tror att korta, stolpiga meningar låter säljande. Företaget jag jobbar på tycker att professionella skribenter och informatörer är överskattade.
– Du kan göra det, Fredrik, sa chefen. Det blir billigt och bra!
Jag fick visserligen bara tvåa i svenska på gymnasiet, men jag gillar ordlekar. Jag har faktiskt rätt härlig humor! Hoppas nån ser det och vill komma hit och jobba. Vi har så mycket att göra. Vi kör rakt in i kaklet, varje dag. Hmmm... tror jag lägger in nånting om miljön och om att utvecklas... "passion" måste jag också skriva nånstans... det funkar alltid och jag har ju lärt mig hur det stavas nu. (Tyvärr begrep jag inte att "skarptänkare" låter nästan som "skarprättare".)


Autentiskt citat nr 3:
HÖR du signalerna?
Hos oss kan du utveckla din egen förmåga som kanske ingen annanstans. Inom ******* har vi valt att möta framtiden istället för att invänta den. Det gillar både våra medarbetare och kunder. Vi utmanar konventioner och närmar oss visionen om Framtidens konsult.

Min översättning:
Chefen är lack som f-n. På morgonmötet svepte han rasande förbi oss.
– Nu har ni skitit i det blå skåpet, grabbar, väste han, och saliven stänkte över kaffemuggarna.
Okej, visst – vi hade lovat att lämna in hans trista annonstext med den där töntiga landskapsbilden. .. Jag och Noppe kan visserligen stå för vår moddning av texten (Sunken kan inte det, för han kan inte stå alls ännu), men det blir nog ingen löneförhöjning i år. Man blir straffad för att man tar sin konsultroll på allvar och försöker se på jobbet med visionära glasögon. Ja, alltså, i fredags eftermiddag satt jag, Noppe och Sunken i bubbelbadet på konferenshotellet. Vi spånade text till annonsen som skulle in på måndag. Chefen hade skrivit ett utkast, men det talade liksom inte till oss. Okej, vi kanske svepte ett tiotal glas Laphroaig var, men det som verkligen gjorde att vi kom in i ett flyt var att Sunken tagit med sig en bit röka. Vi hade inte rökt på sen QuarneVALen 1996...


Autentiskt citat nr 4:
Vi mixar ett modernt, projektorienterat arbetssätt med hundraåriga traditioner. Det, kombinerat med vår tekniska spetskompetens, gör att vi är ledande i utvecklingen av militära fordonssystem. I det arbetet värderar vi insidan högst, både din och våra produkters.

Min översättning:
Vi har tillverkat och sålt vapenbärande system aslänge och är djävligt bra på det. Kom med du också och tjäna en massa pengar på att döda fula och fattiga människor i u-länder! Men kom ihåg: Sverige erkänner inte fullt ut sin tillverkning av vapen och annat materiel som är nödvändigt för att upprätthålla en civilisation av vår kaliber (hehe, pun intended!) eftersom folk här är mesiga miffon som helst vill blunda för allt sådant. För att bevara företagets goda relation till regeringen och få hjälp med marknadsföringen världen över kallar vi det "militära fordonssystem" och lägger till lite bla-bla-bla om insidan.

Inga kommentarer: